Tehtäviä ja vinkkejä

Tehtäviä ja vinkkejä

Face to Face – muotokuva nyt -kokoelmanäyttely

Kiasman 4. krs.

Kiasman Face to Face -näyttely esittelee Kiasman kokoelmia ja ajankohtaista nykytaidetta muotokuvan teeman valossa. Joukkoon mahtuu perinteisiä taiteilijaomakuvia, mutta kasvojen ja näköisyyden sijaan moni taiteilija keskittyy teoksissaan kehon tai fyysisen läsnäolon kuvaamiseen.

Näyttelyyn on tehty tehtäviä alakoululaisille: Opettajan opas ja tehtävät

Lisätiedot näyttelystä: Face to Face

Elementit-kokoelmanäyttely

Kiasman 5. krs.

Elementti-sanalla voidaan viitata materiaalisiin kappaleisiin, joista jokin koostuu. Nykytaiteen materiaalivalinnat ja niiden synnyttämät kokemukset ovat yksi näkökulma näyttelyyn. Teokset puhuttelevat katsojaansa materiaalikirjolla, joka yltää lehtikullasta lasin, kiven ja villan kautta tuleen ja valoon.

Näyttelyyn järjestetään Tokaluokkalaisten taideretkeen liittyen ekaluokkalaisten kierroksia. Kierrokseen liittyviä materiaaleja voi hyödyntää myös omatoimisesti!

Opettajan opas
Omatoimiosuuden ohje

Lisätiedot näyttelystä: Elementit

AV-arkin media- ja taidekasvatukseen erikoistunut verkkopalvelu

AV-arkki.fi/edu on verkossa toimiva ilmainen palvelu, joka vastaa opettajien tarpeeseen saada helppokäyttöistä ja hyvin suunniteltua opetusmateriaalia lasten ja nuorten media- ja taidekasvatukseen. AV-arkin tavoite on tukea opettajien työtä laadukkaalla opetusmateriaalilla, joka soveltuu hyvin monenikäisten lasten kanssa työskentelyyn. Palvelu sisältää verkossa katsottavia videoteoksia sekä niihin liittyviä tehtäviä ja tekstejä keskustelun pohjaksi.

Rekisteröidy käyttäjäksi maksutta: http://www.av-arkki.fi/edu/

Nykytaiteesta voi oppia!

Nykytaidetta tutkimalla ja sen tekemisen tapoja käyttämällä voi oppia:
• mitä ja millaista nykytaide on
• asioista ja ilmiöistä, joita taide käsittelee
• itsestä ja muista ihmisistä; ajattelutavoista, mielipiteistä, kokemuksista

Nykytaide on monille uusi tuttavuus. Sen parissa on hyvä soveltaa aiemmin opittua. Taiteilijat konkretisoivat teoksiin kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia, omia tai toisten. Myös teosten
tarkastelu on havaintojen tekemistä, ajatusten ja kokemusten pohtimista ja jakamista. Taiteen tekeminen ja tarkastelu ovat tutkimusta ja tutkivaa oppimista. Taideteos voi olla
tutkimuksen kohde, väline tai tulos.

Nykytaiteesta voi olla eri mieltä. Sen äärellä on hyvä harjoitella arvostelu- ja arviointitaitoja, pohtia omia ja toisten arvoja sekä ennakkokäsityksiä taiteesta, mutta myös muista asioista.
Perinteisten taiteen muotojen rinnalle tulleet uudet tekemisen tavat ovat muilta elämän alueilta tuttuja. Myös teosten sisällöt ovat maailmasta, jossa itse elämme. Nykytaide linkittyy eri oppiaineisiin ja koulussa käsiteltäviin asioihin.

Vinkkejä nykytaiteen tarkasteluun, opettajille ja vanhemmille (sisältää kuvia)
Vinkkejä nykytaiteen tarkasteluun, opettajille ja vanhemmille (ei sisällä kuvia)

Tehtäviä tulostettavaksi

Tehtäväehdotukset (pdf-muodossa) on tarkoitettu näyttelykäynnin ohessa ja näyttelykäynnin jälkeen koulussa/päiväkodissa toteutettaviksi.

Opettajan opas: päiväkodit, ohjeita ja tehtäviä museovierailulle (sisältää kuvia)
Opettajan opas: päiväkodit, ohjeita ja tehtäviä museovierailulle (ei sisällä kuvia)