Alakouluille

Alakouluille-sivuilla lapsia Kiasmassa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Opeinfot ja koulutukset

Ilmoittaudu mukaan opettajien ja varhaiskasvattajien sähköpostilistalle.

Ilmoittautumislomake

Katso video 12.4. järjestetystä opettajien koulutuksesta, jossa perehdyttiin ARS17-suurnäyttelyn sisältöihin ja teemoihin syventymällä kahteen teokseen: Survivor (Reija Meriläinen, 2017) ja Temple Time (Ryan Trecartin, 2016).

Tutustu ennakkoon Kiasman ARS17-näyttelyyn ARS17-oppaassa.

ARS17-työpajat

Pikselit paperilta 3D-hahmoksi

2.-6. luokkalaisille suunnatussa, maksuttomassa pajassa suunnitellaan ja toteutetaan oma videopelihahmo.  Syksyllä pajoja järjestetään 5.9.–13.10.

Lisätietoja pajasta

Koodi käskee!

6. luokkalaisille ja sitä vanhemmille koululaisille suunnatussa, maksuttomassa pajassa kokeillaan elektronisten laitteiden ohjelmointia.  Syksyllä pajoja järjestetään 5.9.–13.10.

Lisätietoja pajasta

Tilattavat opastukset

Opastuksella saa nykytaiteesta enemmän irti. Opastettu kierros auttaa avaamaan nykytaiteen teemoja ja syventää näyttelykokemusta. Opastukset suunnitellaan kunkin ryhmän toiveiden mukaisesti. Koululaisryhmille on tarjolla useita opastusmuotoja.

Opastusehdotuksia koululaisryhmille:

Moniaineinen opastus

Miten matikkaa ja musiikkia voi opiskella nykytaiteen museossa? Entäpä biologiaa, maantietoa tai kieliä? Opastuksella käydään läpi Kiasman näyttelyiden teoksia eri oppiaineiden näkökulmasta. Opastusta varattaessa voi esittää toivomuksia oppiaineista.

Arkkitehtuurikierros

Mikä tekee Kiasma-rakennuksesta museon? Kiasma-rakennus on aina ajankohtainen ja kiinnostava. Opastettu kierros arkkitehtuurin saloihin sopii kaikille ikäryhmille.

Nykytaiteen ABC-opastukset

Mitä on nykytaide? Mistä on taideteos tehty? ABC-opastuksella tutustutaan nykytaiteen tekniikoihin ja materiaaleihin.

Varaa opastus

Ryhmäkoko on 1–25 hlöä.
Kesto noin tunnin.
Hinta arkisin 70 euroa/ryhmä (ei erillistä sisäänpääsymaksua)

Opastuskielet ovat suomi, ruotsi, englanti, espanja ja venäjä.

Varaukset Kansallisgallerian opasvarauksesta:
0294 500 500 (ma–pe klo 9–15) ja varaukset@kansallisgalleria.fi

Opastukset tulee tilata mieluiten viikkoa aiemmin. Opastuksen voi perua veloituksetta viikkoa ennen opastusta. Perumattomista opastuksista veloitetaan normaalin opastuksen hinta.

Ilman opastusta tulevat ryhmät

Koululaisryhmän tulosta pyydetään ilmoittamaan opasvaraukseen myös silloin kun ryhmällä ei ole varattua opastuskierrosta.

Tehtäviä ja vinkkejä

Nykytaidetta tutkimalla ja sen tekemisen tapoja käyttämällä voi oppia:

  • mitä ja millaista nykytaide on
  • asioista ja ilmiöistä, joita taide käsittelee
  • itsestä ja muista ihmisistä; ajattelutavoista, mielipiteistä, kokemuksista

Nykytaide on monille uusi tuttavuus. Sen parissa on hyvä soveltaa aiemmin opittua. Taiteilijat konkretisoivat teoksiin kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia, omia tai toisten. Myös teosten tarkastelu on havaintojen tekemistä, ajatusten ja kokemusten pohtimista ja jakamista. Taiteen tekeminen ja tarkastelu ovat tutkimista ja tutkivaa oppimista. Nykytaiteen äärellä on hyvä soveltaa myös ilmöpohjaisen oppimisen periaatteita.

Nykytaiteesta voi olla eri mieltä. Sen äärellä on hyvä harjoitella ajattelu- ja arviointitaitoja, pohtia omia ja toisten arvoja sekä ennakkokäsityksiä taiteesta ja sen käsittelemistä ilmiöistä. Perinteisten taiteen muotojen rinnalle tulleet uudet tekemisen tavat ovat muilta elämän alueilta tuttuja. Myös teosten sisällöt ovat maailmasta, jossa itse elämme. Nykytaide linkittyy eri oppiaineisiin, oppilaan omaan elämismaailmaan ja koulussa käsiteltäviin asioihin.

Vinkkejä nykytaiteen tarkasteluun, opettajille ja vanhemmille (pdf)

Nykytaideoppi-tehtäväpaketti

Nykytaideoppi-tehtäväpaketti tarjoaa lähestymistapoja oppimiseen taiteen avulla. Tehtäviä voi hyödyntää kaikissa Kiasman näyttelyissä. Materiaali sisältää vinkkejä työskentelyyn sekä koululla että museossa. Tehtävissä yhdistyvät monien oppiaineiden sisällöt ja tavoitteet.

Tulostettavaa oppilaan vihkoa voi käyttää tehtävien ohella tai omatoimisen työskentelyn tukena. Tulosta materiaali kaksipuoleisena vaaka-arkille.

Opettajan opas: ekakertalaisen nykytaideoppi (pdf)

Opettajan opas: konkareiden nykytaideoppi (pdf)

Nykytaideoppi: oppilaan tehtävävihko (pdf)