Kiasma 5v (18.5.2003)

Kiasma avasi ensi kertaa ovensa yleisölle toukokuun viimeisenä viikonloppuna vuonna 1998. Jo avajaisviikonloppuna Kiasmaan virtasi 30 000 uteliasta kävijää. Tämän jälkeen Kiasma on ottanut paikkansa suomalaisten, erityisesti helsinkiläisten kohtauspaikkana, kuten ensimmäisissä visioissa haaveiltiin. Myös kansainvälisesti Kiasma on huomioitu monella tavoin. Kansainvälinen nykytaidemaailma tuntee Kiasman, mutta myös turistit ovat usein valinneet käyntinsä kohteeksi Nykytaiteen museon.

Kiasmassa on määrätietoisesti pidetty yllä korkeaa profiilia taiteen esittämisessä sekä määrällisesti että laadullisesti huolimatta siitä, että määrärahat ovat vuosi vuodelta supistuneet. Nyt on esillä viides kokoelmaripustus Yöjuna, joka esittelee Nykytaiteen museon mittavaa taidekokoelmaa. Kiasmassa onkin ajateltu, että vaihtuvilla kokoelmaripustuksilla saadaan alituisesti karttuvat kokoelmat mahdollisimman laajasti esiteltyä yleisölle.

Kiasma on myös jatkanut kansainvälisen nykytaiteen suurkatselmuksien, ARS-näyttelyiden sarjaa. Suurien näyttelyiden lisäksi Kiasma on toteuttanut ja tuottanut lukuisan joukon pieniä näyttelyitä ja tapahtumia. Oman lisänsä museokonseptiin on tuonut Kiasma-teatteri, jolla on ollut jo 10 esityskautta kokeilevana vierailuteatterinäyttämönä. Lisäksi Kiasma-teatteri on rakentanut siltaa nuorisokulttuurin ja taidemuseomaailman välille kesäisillä URB-kaupunkifestivaaleilla.

Nykytaiteen museo Kiasma tuntee vastuunsa myös taidekasvattajana. Kiasman Kiertokoulu on tähänastisen toiminnan ehkä mittavin Kiasman ulkopuolinen pedagoginen haaste. Siinä taidekasvatusta tarjotaan isojen paikkakuntien taidetarjonnan ulottumattomiin jääville pienten paikkakuntien yläasteille. Nykytaideauto kiertää kouluja nyt kevään pilottivaiheessa sekä jo hioutuneemman ohjelmiston kanssa ensi syksystä.

Kiasma on tehnyt uraauurtavaa työtä eri yritysyhteistyökumppaneiden kanssa. Kumppaneina ovat olleet Alma Media, Helsingin Sanomat, MTV3, Sokos, Nelonen, Nokia, Suomen Posti, Sonera, Sokos, Tapiola, Vattenfall pääsponsoreina ja tuotesponsoreina Mediatoimisto Dagmar, Filmitalli, Finnair, IBM, Lönnberg Painot, Maximedia, Observer, Mainostoimisto Taivas, Veikkaus ja VV-Auto.

Nykytaiteen museo Kiasma on valinnut juhlapäiväkseen museoperinteitä kunnioittaen Kansainvälisen museopäivän 18. toukokuuta.