Ivan Grubanov, Vierailija

Patrik Nyberg

Todellisuuden tallentaminen piirtämällä tuntuu valokuvan ajalla vanhentuneelta. Se on hidas ja väistämättä subjektiivinen, ”epäluotettava” tekniikka. Juuri subjektiivisuutensa vuoksi piirtäminen kuitenkin tallentaa myös tekijänsä yksilöllisiä reaktioita ja asenteita tapahtumiin piirtäen tämän ikään kuin osaksi kuvaa.

Serbialaisen Ivan Grubanovin 160 piirroksen sarja kotimaansa entisen presidentin Slobodan Milosevicin sotarikosoikeudenkäynnistä käsittelee myös aiheensa puolesta todellisuuden tulkinnanvaraisuutta. Oikeusprosessissa punnitaan lukuisten todistajanlausuntojen, tavallaan tapahtumien piirtäjien keskinäistä luotettavuutta ja ”päätetään” lopulta siitä mitä kirjataan historiaksi, todella tapahtuneeksi.