Sanna Kekäläinen: Onni-Bonheur-Happiness 2, Kuva: Sari Tervaniemi

Sanna Kekäläinen

Onni-Bonheur-Happiness 2

Sanna Kekäläisen onnea käsittelevä Onni-Bonheur-Happiness -soolo sai ensi-iltansa Kiasma-teatterissa helmikuussa 2009. Kekäläisen tapaan tinkimätön ja paljon kiitosta saanut teos palaa nyt ohjelmistoon uudistuneena ja muokkaantuneena. Mitä ensi-illan jälkeinen vuosi on tuonut tullessaan, mihin prosessi on teoksen kuljettanut?

Ke 7.4. klo 19 yleisölle avoin kenraali (maksuton)
Ensi-ilta pe 9.4. klo 19

”Nyt esitettävä teos Onni-Bonheur-Happiness 2 ei ole sama teos, joka sai kantaesityksen samalla näyttämöllä viime vuonna. Jo silloin oli tiedossa, että vuoden kuluttua esittäisin teosta Kiasmassa, ja alusta asti ajatus oli, että teos saa vuoden aikana kokea muodonmuutoksen paitsi esityksissä ulkomailla myös työmenetelmänä. Olen monesti aiemmin tehnyt uusia tulkintoja varhaisemmista teoksistani, mutta ensi kertaa ajatus on ollut mukana jo teoksen kantaesitystä tehdessä.

Tällainen tapa työskennellä ja lähestyä teosta ei ole mikään itsestäänselvyys. Teoksen uuden version syntymää pitää todella haluta. Tietoisuus siitä, että teoksen ja sen muunnelmien kanssa voi työskennellä tavallista pitempään, johti alusta lähtien tavallista laajempaan materiaaliin.

Myös mittava aikaulottuvuus tuo siihen puolia, joita ei tavanomaisella aikataululla tehtyyn teokseen tule. Tein ensimmäisessä versiossa teoksen joitakin osia yhdellä tavalla, nyt esitettävässä versiossa päinvastaisella tavalla ilman, että ensimmäisen version ulottuvuudet katoavat työstä. Huomasin, että tällainen vastakohtien yhteensolmiutuminen kuuluu runouden vanhimpiin periaatteisiin, mikä vahvisti käsitystäni työmenetelmän ulottuvuuksista. Samalla tavoin kuin runous kielellisessä avoimuudessaan mahdollistaa hyvin suuren henkilökohtaisuuden, myös tämä työmenetelmä on mahdollistanut entistä suuremman henkilökohtaisuuden synnyn teoksen toiseen versioon. Hyvät katsojat, Onni-Bonheur-Happiness 2!”

-Sanna Kekäläinen

Kekäläinen tunnetaan kokeellisista, jopa kiistellyistä teoksista, joilla on ollut suuri merkitys suomalaisen nykytanssin kehitykseen aina 1980-luvulta lähtien. Hänen koreografioissaan poeettinen ja konseptuaalinen ajattelu yhdistyy vahvaan fyysiseen liikekieleen. Vuonna 1996 perustettu Kekäläinen & Company yhdistää tanssia muihin taidemuotoihin ja pyrkii kokonaisvaltaiseen näyttämötodellisuuteen.

Työryhmä:
Koreografia, konsepti, teksti, lavastus ja tanssi: Sanna Kekäläinen, | Koreografin assistentti: Lilja Lehmuskallio, | Valosuunnittelija: Heikki Paasonen, | Videotaiteilija: Sari Tervaniemi, Graafikko: Oona Airas