Kolariautot

Muistan erään aamun, kun Jouko luki (hän luki minulle usein ääneen poimintoja päivän uutisista) järkyttyneenä Hesarista uutisen Huopalahdentiellä Munkkivuoressa tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa 9-vuotias tyttö kuoli suojatiellä auton yliajamana. Jouko miltei itki nuoren tytön turhaa kuolemaa ja kirosi ylimielisen yliajajan, joka ei edes suostunut tunnustamaan ajaneensa ylinopeutta ja päin punaista. Lehdessä oli maininta myös auton merkistä ja mallista.

”Tiistaina 13. elokuuta 2002 helsinkiläinen 32-vuotias toimitusjohtaja ajoi autollaan ylinopeutta päin punaista valoa ja törmäsi suojatietä ylittäneeseen yhdeksän vuoden ikäiseen tyttöön, joka lensi törmäyksen voimasta kahdenkymmenen metrin päähän ja menehtyi paikalle saapuneen ambulanssilääkärin elvytysyrityksistä huolimatta. Toimitusjohtaja väitti ajaneensa päin keltaista valoa, eikä missään vaiheessa muuttanut näkemystään, vaikka tapauksella oli yli kymmenen silminnäkijää, jotka kaikki olivat sitä mieltä, että hän oli ajanut päin punaista. ”
(www.murha.info, nimim. ”Jansku”)

Mutta lopullisen raivokohtauksen (ihmiset, jotka tunsivat Joukon tietävät varsin hyvin, kuinka hän saattoi suuttua silmittömästi epäoikeudenmukaisuutta ja ylimielisyyttä kohdatessaan) Jouko sai luettuaan Kuukausiliitteestä tytön yli ajaneen toimitusjohtajan haastattelun. Toimitusjohtaja oli loukkaantunut siitä, että hänen autonsa malli oli virheellisesti kerrottu olevan Audi A3 1.8 Turbo Quattro, kun se oli todellisuudessa erikoismalli S3.

Ote Hesarin kuukausiliitteen haastattelusta:

"Erikoismalli S3 on paljon kalliimpi. Se maksaa 300 000 markkaa uutena. Kaikissa paikoissa on sanottu väärin, että auto olisi urheilullinen Audi A3 1.8 Turbo Quattro. Eihän se maksa kuin 200 000 markkaa, ei se mikään ihmeauto ole. Melkein kaikki Bemarit on kalliimpia, Mersut on kaikki kalliimpia. Sitä ihmettelen, että miten ne voi sanoa, että olen niin sanotusti ökyrikas, mutta kuitenkin ajaisin niin sanotusti normaaliautolla."

Kyseisestä haastattelusta kimpaantuneena Jouko mietti, miten voisi vangita kuvaan tragedian ja tarinan, ja samalla kertoa jotakin meidän ajastamme ja niistä vääristyneistä arvoista, jotka meitä ohjaavat. Pian tapahtuneen jälkeen hän lähti kuvaamaan autoromuttamoille onnettomuuksissa ruhjoutuneita ajoneuvoja. Mutta näin tehdessään hän päätti käyttää mainosmaailmasta tuttua kuvastoa. Hän loi romuista kauniita ja pelkistettyjä esineitä, irrotti ne taustastaan ja nimesi jokaisen kuvan kyseisen auton merkin mukaan. Ja teki sen huolella, malli, sarjanumero ja jokainen erikoismerkintä tarkkaan ylöskirjattuna.

Jaana Novitskij