Camilla Vuorenmaa

Kammio, 2017

”Puu on minulle tuttu mutta edelleen haastava materiaali. Mitä paremmaksi tulen, sitä enemmän siitä löytyy uusia tasoja. Maalaan ja kaiverran vuorotellen. Ars Fennica -näyttelyssä olevan teoksen olen tehnyt mäntylevylle.

Puulevyt päällystävät Kiasman näyttelysalin kaikkia seiniä. Halusin luoda huoneeseen samanlaisen tunnelman kuin egyptiläisessä hautakammiossa. Se on jotakin muinaista, mutta kuvissa on kuitenkin nykyajan ihmisiä. Olen miettinyt, miltä näyttäisi tämän ajan ihmisen hautakammio.”

Teoksen jokaiseen yksityiskohtaan liittyy tarina.

”Luonnostelen teoksiani valokuvaamalla. Viime syksynä kävin katsomassa taitoluistelun MM-kisoja Hartwall-areenalla ja kuvasin lämmitteleviä luistelijoita. Käytin teoksessa myös aiemmin ottamiani kuvia painijoista.

Urheilijoissa minua kiinnostaa ponnistuksen idea. Urheilu-urassa kiteytyy ihmisen elämänkaari ikään kuin tiivistetyssä muodossa. Kammion yksi seinä on täynnä urheiluaiheita.

Teoksen jokaiseen yksityiskohtaan liittyy tarina. Seiniltä löytyy yksityiskohta Victor Hugon kotimuseon käsin maalatusta tapetista, muistumia englantilaisen keskiaikaisen kirkon katosta, kuva Pinokkio-nukesta, eri maissa kuvaamiani lampaita ja norjalainen tie.

Vesi on toistuva elementti. Olen käynyt läpi matkoilla ottamiani valokuvia, jotka eivät ennen ole päätyneet taiteen aiheiksi.

Tässä teoksessa halusin olla henkilökohtaisempi kuin yleensä ja kääntää katseeni myös sisäänpäin. Olen miettinyt niitä hetkiä, jolloin olen kohdannut kuoleman ja siihen liittyvät seremoniat omassa elämässäni.

Henkilökohtaisten kuvien tekeminen oli vaikeaa mutta myös antoisaa. Niistä tuli abstraktimpia ja mystisempiä kuin muista aiheista.”

Camilla Vuorenmaa

Syntynyt 1979 Tampereella. Valmistui kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta 2005. Asuu ja työskentelee Helsingissä.