Yksi jalka Suomessa, kaksi Sambiassa

Sambiasta kotoisin oleva, Suomessa asuva Baaba Jakeh Chande pukee Kiasman edustan lehmukset juhla-asuun. Ympäristöteos kiinnittää huomion puiden olemassaoloon kaupunkiympäristössä ja rohkaisee katsomaan tuttua paikkaa uudella tavalla.

Miten päädyit tekemään performansseja?
Olen aina ollut kiinnostunut suoran kontaktin luomisesta yleisön kanssa ja performanssilla on lisäksi kyky herättää ihmisten uteliaisuutta. Tämän tyyppinen taide ei vielä ole kovin tunnettua kotipaikassani. Pyrin valistamaan ja rohkaisemaan erityisesti nuoria, kehittymässä olevia taiteilijoita ottamaan vastaan haasteen ja ilmaisemaan vapautuneesti omilla keinoillaan juuri sen, mitä he haluavat sanoa.

Miten olet kokenut mahdollisuutesi toimia taiteilijana Suomessa?
Minulla on ollut ilo saada tutustua moniin suomalaisiin performanssitaiteilijoihin, kuten Roi Vaaraan ja osallistua yhteisiin tapahtumiin. Toivottavasti jonain päivänä voimme kutsua suomalaisia performanssitaiteilijoita Sambiaan. Toisaalta tunnen yhä olevani outsider mitä tulee suomalaiseen taidemaailmaan, jos otetaan lukuun jäsenyydet taiteilijaseuroissa, apurahojen saamisessa, gallerianäyttelyissä tai teosten myynnissä vakiintuneelle asiakaskunnalle.

Mitä teet nyt?
Viimeaikaisissa teoksissani kehittelen käsitteitä, jotka liittyvät livetaiteeseen ja performansseihin sekä tilasidonnaisiin installaatioihin, toisinaan eri yhdistelminä. Tähän ovat vaikuttaneet ne muutokset, vastakohdat ja samankaltaisuudet, joita kohtaan kahden elämäntyylini, sambialaisen ja suomalaisen, välillä. Käytän suoraan ihmisen arkipäivään liittyviä materiaaleja, joiden kautta nostan esiin muistoja omista tai yhteisistä historioista, tragedioista ja toiveista. Kehoni ja rastani ovat ilmaus olemassaololleni, mutta käytän niitä myös muuntuvana välineenä leikitellessäni identiteeteillä, kulttuurisia rajoja ylittävillä mielikuvilla ja käsityksillä.

Jari-Pekka Vanhala