Kätkettyjä kertomuksia

Denise Grünstein pitää itseään romantikkona. Luonto ja maisemat toimivat hänen valokuvateostensa näyttämöinä. Isokokoiset teokset muodostavat sarjan kertomuksia, joilla ei ole alkua eikä loppua. Ne ovat kuin pysäytyskuvia jännityselokuvasta, jota ei ole olemassa.

Teoksissaan taiteilija matkaa todellisuuden ja unenomaisen välimaastossa. ”Minua kiinnostaa se, mitä en ymmärrä,” Denise Grünstein toteaa. Hän ei kuitenkaan halua selitellä liikaa teoksiaan. Hän kehottaa vain näyttelyn nimen tavoin: Figure out. Ota selvää, hoksaa itse!

IHANAT HIUKSET RANNALLA

Ihminen on tottunut katsomaan toista yleensä kasvoihin, mutta mitä tapahtuu, kun katsekontakti ja kasvojen yksilölliset piirteet riisutaan? Grünstein nostaa muutamissa teoksissaan pääosaan hiukset.

Hiuksilla ja varsinkin niiden menetyksellä on voimakas symbolinen arvo länsimaisessa yhteiskunnassa. Hiukset ovat voiman ja eroottisen vetovoiman symboli. Pitkien hiusten leikkaaminen tai poninhännän katkaiseminen ovat myös riittejä aikuisuuteen. Moni uskoo, että hiuslisäkkeet lisäävät naisellisuutta ja että peruukit peittävät kadonneita hiuksia. Keitä ovat ne naiset, joiden hiukset leikataan lisäkkeiksi ja kuka on valmis luopumaan hiuksistaan toisen katoavan kauneuden tähden?

Grünsteinin Figure Out -teossarja (2009) on kuvattu osittain Tanskan Skagenissa, johon 1800-luvun lopulla pohjoismaiset taiteilijat kokoontuivat ikuistamaan hahmoja kuulaassa rantamaisemassa.

Perinteistä muistuttaa myös teoksessa Headhunter näkyvä niskatuki, joiden avulla varhaiset valokuvaajat saivat kuvattavan kasvot pysymään aloillaan useiden minuuttien valotusajoista huolimatta. Teoksessa on kuvattu naishahmon sivuprofiili aivan kuten poliisilaitoksen arkistokuvassa, missä henkilö esitetään eri kuvakulmista tunnistamisen helpottamiseksi. Malli ei havaitse katsojaa; hän on vain katseen kohteena.

MITÄ JÄÄ JÄLJELLE, KUN SUORA YHTEYS KATSOJAAN KATOAA?

Koska kasvot on peitetty hiuksilla, katsoja ei tavoita mallin katsetta. Henkilön ruumiinrakenteen ohessa katsoja voi tarkastella pintaa, materiaaleja, vaatetusta ja hiuksia. Kaikissa Grünsteinin teoksissa ei ole edes hahmoa, vaan vain pöydän päälle kauniisti laskostettuna roolipuku, mekko ja peruukki, joita on myös sikin sokin pöydältä rantahiekkaan tipahtaneina. Outo läsnäolon ja etäisyyden samanaikaisuus tekee katsomisen kokemuksesta unenomaisen.

VAARAN JA DRAAMAN NÄYTTÄMÖT

Hehkuvan vihreät metsän värit ympäröivät Figure in Landscape – sarjan (2001) lavastettuja, unenomaisia, jopa uhkaavia kohtauksia. Luonnon helmassa voi törmätä hurmaavaan punahiuksiseen naiseen hyvin leikatuissa vaatteissaan. Teokset paljastavat piilotettuja merkkejä turvattomuudesta, väkivallan pelosta ja ahdistuneisuudesta. Syntyy mielikuva, kuin jokin olisi häiritsevästi pielessä. Kohtauksien yllä väreilee odottava tunnelma. Jotakin tulee tapahtumaan. Sitten kaikki pysähtyy.

”Paikoillanne!” Grünstein pysäyttää panoraamamaisemissaan esiintyvän mallin liikkeen. Ison negatiivikoon palkkikameran käyttäminen edellyttää, että mallin täytyy olla jonkin aikaa paikoillaan, jotta kuva voidaan ottaa. Teokset ovat myös kunnianosoitus klassiselle valokuvaukselle.

Teosarjassa Malplacé (2005) on mukana nostalginen ulottuvuus, sillä taiteilija palaa lapsuutensa maisemiin Hangon ympäristöön. Luonnon ja sivilisaation rajamailla liikkuu hämmentyneen oloinen nainen, joka tuntuu olevan kadoksissa. Mustavalkoisissa teoksissa ei kuulu lapsuuden kesien äänet, vaan niitä leimaa tumma pohjavire.

Satu Metsola, amanuenssi

Denise Grünstein syntyi vuonna 1950 Helsingissä, mutta muutti jo varhaislapsuudessaan Ruotsiin. Grünstein on Ruotsin kuuluisimpia valokuvaajia. Taiteellisen työskentelynsä ohella hän on tunnettu mainoskuvistaan, henkilökuvistaan ja muista tilaustöistään. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä mm. Tukholman Moderna Museetissa (2001) ja Hasselblad Centerissä Göteborgissa (2005) ja lukuisia gallerianäyttelyitä Euroopassa. Näyttely Figure Out on taiteilijan ensiesiintyminen Suomessa.

Denise Grünsteinin näyttely Figure Out on esillä 30.4. – 15.8. Kiasman viidennessä kerroksessa. Näyttely on taiteilijan ensiesiintyminen Suomessa. Hänellä on ollut yksityisnäyttelyitä mm. Tukholman Moderna Museetissa (2001) ja Hasselblad Centerissä Göteborgissa (2005) ja lukuisia gallerianäyttelyitä Euroopassa.