24 tuntia Pipilotti Ristin kanssa

Mediataiteen supertähti, sveitsiläinen taiteilija Pipilotti Rist vieraili toukokuussa Kiasmassa. Hän tutustui tulevan Elixir-näyttelynsä tiloihin ja tapasi Kiasman henkilökuntaa. Työntäyteistä 24 tunnin vierailua emännöi intendentti Arja Miller.

TIISTAI 19.5. KLO 16

Pipilotti Rist saapuu Kiasmaan suoraan lentokentältä ja haluaa ryhtyä heti töihin. Taiteilija tekee voimakkaan vaikutuksen persoonana. Hän on liikkeissään nopea, suorastaan syöksähtelevä ja toimii valtavalla vauhdilla. Pipilotti on pukeutunut valmiiksi työvaatteisiin, tukevaa tummansinistä kangasta olevaan eleganttiin haalariin. Käymme pikaisesti läpi vierailun aikataulun ja siirrymme suoraan näyttelytiloihin.

Taiteilija kysyy ensimmäiseksi, miksi halusimme alun perin hänen näyttelynsä Kiasmaan. Ja miksi se toteutetaan yhteistyössä Rotterdamilaisen Boijmans van Beuningen -museon kanssa. Hän on suora puheissaan ja teoissaan ja edellyttää samaa myös muilta. Käytän usein sanontaa ”to be honest, ollakseni rehellinen” varsinkin jos täytyy puhua hankalista asioista. Kun aloitan lauseen noilla sanoilla, Pipilotti katsoo minua tiukasti silmiin ja sanoo: on tärkeää olla aina suora.

Kerron hänelle, että olemme halunneet Pipilotin isoa yksityisnäyttelyä jo pitkään. Aikataulut eivät vain olleet aiemmin sopineet yhteen. Tukholmassa pari vuotta sitten esillä ollut Pipilotin näyttely oli minulle myös henkilökohtaisesti merkittävä kokemus.

Kävin siellä tyttökavereideni kanssa ja koimme kuplivaa kollektiivista iloa. Se on harvinaista, sillä yleensä taidekokemukset ovat aika yksityisiä. Makasimme näyttelytilassa teoksia katsellen, pidimme toisiamme kädestä kiinni ja jaoimme yhteisen kokemuksen niiden pulppuavuudesta. Uskon, että Kiasmassa moni voisi kokea jotain vähintäänkin yhtä voimakasta.

Pipilotti Ristin teokset ovat vahvasti paikkaan sidottuja. Vaikka aluksi ajatuksena oli tuoda Elixir-näyttely lähes sellaisenaan Kiasmaan, tullaan sitä soveltamaan tilan ehdoilla. Kiasman viides kerros on näyttelytilana vaativa ja suurieleinen. Kun taiteilija tutustuu esityspaikkoihin, teokset paisuvat ja pienenevät tilan mukaan.

TIISTAI 19.5. KLO 20.30

Pääsemme syömään vasta puoli yhdeksältä. Pipilotti lukee ruokalistaa tarkasti ja haluaa tietää, mikä ruuista on ekologista. Lopulta suosittelemme hänelle suomalaista nieriää. Keskustelu polveilee, puhumme suomalaisesta ja sveitsiläisestä yhteiskuntajärjestelmästä. Mieleen palautuu taas, miten erikoisessa asemassa Sveitsi on. Maasta tulee kapinallisia taiteilijoita, vaikka tuntuu että saksankielinen sveitsiläisyys on järjestäytynyttä, vastakohta Pipilotin taiteen rönsyilevyydelle.

Taiteilijan persoonan intensiivisyys näkyy hänen kiinnostuksessaan kaikkeen ympärillä olevaan. Hän kyselee Helsingistä ja erityisesti Aki Kaurismäen elokuvista, joiden ihailija hän on. Pipilotin veljellä on Zürichissä jopa Helsinki-niminen baari.

KESKIVIIKKO 20.5. KLO 9

Seuraavana päivänä uppoudumme yksityiskohtiin. Tarkistamme näyttelyyn tulevien tekstien paikat, kenkätelineen sijainnin ja projektorien ripustuspisteet. Niiden sijainti ja heijastuskulmat vaativat tarkat laskelmat ja paljon valmistelu- ja suunnitelutyötä Kiasman tekniikalta. Mukana Helsingissä taiteilijalla on apunaan projektipäällikkö Jo Dunkel ja Pipilottin tekninen oikea käsi Käthe Walser. He olivat jo ehtineet edellisen päivän tutustumiskäynnin pohjalta keskustella asioista ja esittävät nyt uuden suunnitelmansa.

Pipilotti haluaa ehdottomasti mukaan näyttelyyn teoksen Apple Tree Innocent on the Diamond Hill. Taiteilija ideoi Kiasmaan teoksesta version, jossa on yhden puun sijaan useita erikokoisia puita ja oksia. Puulajiksi Pipilotti toivoo perisuomalaista koivua. Kaupungin puistoyksikön viherosasto on luvannut auttaa puiden löytämisessä. Talvella kuolleet, harvennettavaksi määrätyt puut sopivat tarkoitukseen mainiosti. Koivut eivät ole erityisesti pistiäisten, eivätkä muidenkaan ötököiden suosiossa, joten ne ovat Kiasman konservaattorienkin mielestä oikein hyvä valinta.

Olemme vihdoin valmiita siirtymään lounaalle. Pipilotti käyttää pienen tauon hyväkseen ja kiiruhtaa ostamaan matkamuistoksi Reino-tohvelit.

KESKIVIIKKO 20.5. KLO 13

Lounaan jälkeen keskustellaan näyttelyyn liittyvistä tapahtumista ja opastuksista sekä viestinnästä. Pipilottin teoksista löytyy runsaasti materiaalia mm. YouTubesta, jota katselemme yhdessä. Vaikka taiteilija jakaakin työnsä tuloksia verkon kautta auliisti, arvostaa hän kuitenkin enemmän henkilökohtaista kontaktia. Hän ei esimerkiksi halua liittyä FaceBookiin, koska potee jo valmiiksi huonoa omatuntoa siitä, ettei tapaa riittävästi ystäviään.

Näyttelyitä suunnitellessa on tärkeää, että mahdollisimman moni Kiasman henkilökunnasta tapaa taiteilijan. Silloin asioista keskustellaan henkilökohtaisesti ja monta asiaa hoituu kerralla. Elävät taiteilijat tekevät nykytaiteesta erityislaatuista ja kiinnostavaa. Kaikki taiteilijat eivät kuitenkaan anna itsestään yhtä paljon kuin Pipilotti Rist. Olen aidosti iloinen tavatessani hänet jälleen.

KESKIVIIKKO 20.5. KLO 16

Paluumatka Zürichiin alkaa.

Arja Millerin ajatukset kirjasi ylös Piia Laita