Sävellys nimeltä Kiasma-teatteri

Mikko Hynnisen teoksen Kiasma-teatteri idea on yksinkertainen: esitys, jossa ei ole soittajia eikä soittimia, vaan ainoastaan Kiasma-teatterin tyhjä sali, jonka ääniä käytetään teoksen materiaalina. Minimaalisesta lähtökohdasta otetaan kaikki irti. Hynninen vahvistaa mikrofoneilla salin näyttämömekaniikan äänet nosturilaitteista loisteputkien sirinään ja ilmastoinnin hurinaan.

Keskeistä teokselle on näyttämöllinen dramaturgia ja meditatiivisuus. "En halunnut tehdä teosta, joka saa kuulijat päivittelemään että 'oho, noinko näppärästi tavallisilla esineillä voikin tehdä musiikkia!' Kiinnostavampaa yrittää kääntää yleisön katse musiikista toisaalle, läsnäoloon ja tyhjään tilaan", Hynninen kertoo.

Teatterikoulusta ääni- ja valosuunnittelijaksi valmistuneen Hynnisen tyyliin kuuluu lisäksi mehevä audiovisuaalisuus ja näyttämöllisen dramaturgian pitkälle viety työstäminen. Hänen teoksensa lähtevät liikkeelle käsitteellisistä ideoista. Hynninen nimeää itseensä eniten vaikuttaneeksi taideteokseksi Robert MorrisinBox with the Sound of its Own Making ("Laatikko jossa on sen valmistamisen ääni"). Se on puulaatikko, jonka sisältä kuuluu sahaamisen ja vasaroinnin ääniä.

Kiasma-teatteri sai ensi-iltansa vuoden 2004 Avanto-festivaalilla.