KIASMA
Kiasma-lehti | Kiasma Magazine
Kiasma-lehti 19 | Kiasma Magazine 19
Nro 19 Vol 6

Maailman suosituin nykytaiteen museo

Nykytaiteen museon täytyy olla aina kokeilemassa ja valmis ottamaan riskejä, olla odottamatta että kaikki onnistuu ja että ihmiset ovat haltioissaan. Meitä ei ole tehty siihen, että aina miellytetään. Nämä ovat vaikeita asioita, mutta ilman kokeilua olemme kuolleita.

Kiasma valloitti äkkirynnäköllä tiensä ihmisten sydämiin. Se oli neljä vuotta Suomen suosituin museo ja edelleen maan tunnetuin. Kiasma on todennäköisesti maailman suosituin nykytaiteen museo, silloin kun kävijämäärää vertaa maan väkilukuun.

Viiden vuoden kuherruskuukauden jälkeen uutuudenviehätys on jalostunut toisenlaiseksi ja Kiasma löytänyt paikkansa. Se vetää edelleen ihmisiä puoleensa, muitakin kuin arkkitehtuurin ihailijoita ja taivastelijoita. Erityisesti olen onnellinen siitä, että meillä käy nuoria ja nuoria aikuisia. Kävijöissä on paljon poikia ja miehiä. En usko, että Helsinkiä voisi ajatella ilman Kiasmaa, se on muodostunut kohtauspaikaksi, eikä kaupunkikuvaa voisi kuvitella ilman tuttua rakennusta.Kiasma on Suomessa ohittamaton ykkönen nykytaiteen esittäjänä, siinä suhteessa meillä on myös suurimmat velvollisuudet. Ne koskevat muutakin kuin näyttelytoimintaa. Kokoelmien kartuttamisen ja ylläpidon ja muun yleisölle näkymättömän työn merkitystä ei voi koskaan korostaa liikaa. Tavoitteenamme on esittää taidetta niin, että suomalaisesta taiteesta tulee kansainvälisesti kiinnostavaa. Siihen ei kellekään muulle ole annettu sellaisia mahdollisuuksia kuin meille. Se on suuri vaatimus, mutta siihen täytyy yltää ja on jo yllettykin.

KANSAINVÄLINEN KIASMA

Syksyllä Kiasman valtaa prosessitapahtuma, jossa taiteen esittämistä lähestytään uudella tavalla. Sen jälkeen mennään taas uusille alueille. Historiaa nopeammin –näyttelyssä on yhteiskunnallinen pohjasävy, siinä tutkitaan maita, joissa rajat poistuivat, mutta toisaalta rajoja syntyi paljon lisää. Tulossa on myös kansainvälinen taiteen suurkatselmus ARS.

Kansainvälisiä näyttelyitä tarvitaan, ne auttavat suhteuttamaan Suomen taidetta maailman taiteeseen. Kotimainen ja kansainvälinen taide muodostavat kokonaisuuden, josta ei voi leikata osia pois vahingoittamatta toisia. Kiasmahan on näyttelyidensä summa. Myös yleisö on kiinnostunut kansainvälisestä taiteesta, samoin taiteilijat. Siinä suhteessa olemme tiennäyttäjiä.

MUSEO TAITEEN TUOTTAJANA

Meidän pitäisi toimia myös taiteen tuottajina. Pelkään, että vähenevät varat leikkaavat juuri tätä osuutta, johon ei tähänkään mennessä ole ollut riittäviä mahdollisuuksia. Taiteen tuotannon tukeminen pitäisi nostaa kansainväliselle tasolle, koska se on välttämätöntä kun puhutaan nykytaiteesta. Nykytaide on niin erilaista kuin vanha taide, ongelmat ovat hyvin erilaisia. Tämä vaikuttaa nykytaiteen museon tapaan toimia.

Suomalainen mediataide menestyy maailmalla ja Kiasman Kontti on nuorille taiteilijoille keskeinen tila päästä esille ja toisaalta nähdä kansainvälistä mediataidetta. Sellaisia tiloja ja resursseja ei Suomessa juuri ole. Nykytaiteen museon pitää hoitaa nuoria taiteilijoita, jotka ovat suuren maailman ja koulun välissä. Tämä työ kulkee käsi kädessä kansainvälistymisen kanssa. Studio K puolestaan toimii taidelaboratoriona. Studio K:n kansainväliset näyttelyt ovat tärkeitä taiteilijoille ja yleisölle. On aina ihana, kun jotkut sanovat ”oi, en ymmärtänyt mitään”, mutta näkee että he kelaavat näkemäänsä. Silloin tietää onnistuneensa.

VASTUU YHTEISKUNNASTA

Museo on myös yhteiskunnallinen vaikuttaja ja siihen meillä on hyvät mahdollisuudet. Pienilläkin satsauksillakin saadaan aikaan suuria asioita. Jo nyt on saatu aikaan asioita, joiden loppumisen kyllä huomaisi. Mutta toivon, että saisimme resursseja vielä vähän enempään, jolloin voisimme käynnistää uusia projekteja. Monikulttuurisen yleisön kanssa työskentelyä voisi jatkaa ja laajentaa, samoin syrjäytymisvaarassa olevien. Mm. näihin asioihin pitäisi satsata yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Valtakunnallinen toiminta vaatii myös panostusta. Tällä hetkellä on käynnistymässä Kiasman kiertokoulu Helsingin ulkopuolella oleviin kouluihin. Yhteistyö koulujen kanssa on mittaamaton alue, jota voi jatkuvasti kehittää. Näin Kiasma laajenee rakennuksen ulkopuolelle.

Toivoisin, että tulevaisuudessa olisimme säilyttäneet uskottavuutemme sekä Suomessa että kansainvälisesti. Se edellyttää, että hoidamme hyvin perustyömme eli kokoelmat ja näyttelyt. Ja että olemme edelleen vilkas taiteen keskus ja kohtaamispaikka, jossa voi kohdata toisiaan ja taidetta, monessa mielessä leikkauskohta. Se toive ei näytä suurelta tänä päivänä. Kiasma tällä hetkellä on ainutlaatuinen maailmassa.

Tuula Karjalainen
Kiasman johtaja